§ 19 Wicedyrektor
1. W Szkole tworzy się dwa stanowiska wicedyrektora szkoły:
1) dydaktyczno-wychowawczych klas I-III,
2) dydaktyczno-wychowawczych klas IV-VIII.
2. Zadania wicedyrektora:
1) zastępuje dyrektora szkoły podczas jego nieobecności,
2) organizuje i koordynuje prace dydaktyczno-wychowawcze,
3) wykonuje zadania zlecone przez dyrektora szkoły.
§ 20 Zadania nauczyciela
1. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem uczniów.
2. Zadania nauczyciela:
1) kształtowanie umiejętności ucznia w posługiwaniu się wiedzą, wspieranie jego rozwoju psychofizycznego;
2) rozpoznawanie potrzeb ucznia, rozwijanie jego zdolności i zainteresowań;
3) pomaganie w przezwyciężaniu trudności, niepowodzeń, wyrównywaniu braków;
4) stosowanie rozmaitych metod i form pracy z klasą, zgodnie z indywidualnymi potrzebami uczniów;
5) rzetelne realizowanie zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych zmierzających do optymalnego osiągnięcia celów Szkoły;
6) dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni;
7) obiektywne i sprawiedliwe ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia oraz jego zachowania;
8) zapewnienie bezpieczeństwa powierzonych jego opiece uczniów w czasie lekcji, zajęć pozalekcyjnych i podczas przerw;
9) współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
10) wnioskowanie w sprawie nagród, wyróżnień i kar regulaminowych dla uczniów;
11) doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych, podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
§ 21 Zespoły nauczycielskie
1. Dyrektor Szkoły tworzy zespoły wychowawcze, przedmiotowe i inne zespoły problemowo-zadaniowe.
2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący (lider, koordynator) powoływany przez Dyrektora na wniosek zespołu.
3. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
4. Zadania zespołu przedmiotowego obejmują w szczególności:
1) analizę wyników egzaminów i sprawdzianów zewnętrznych i wewnętrznych, współdziałanie w tworzeniu i realizacji planu naprawczego;
2) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego;
3) decydowanie w sprawie wyboru podręczników i programów nauczania;
4) dostosowywanie do specyfiki Szkoły procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych i zagrożeń;
5) promowanie problematyki bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
§ 22 Nauczyciel wychowawca
1. Nauczyciel wychowawca powinien opiekować się oddziałem oraz prowadzić pracę wychowawczą w powiązaniu ze Szkolnym Programem Wychowawczo-Profilaktycznym.
2. Zadaniem wychowawcy oddziału jest:
1) poznanie i ustalenie potrzeb dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych;
2) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się;;
3) pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie;
4) integrowanie zespołu klasowego, tworzenie atmosfery wzajemnego zaufania;
5) ocenianie zachowania uczniów w ramach oceniania wewnątrzszkolnego;
6) pomoc w podejmowaniu decyzji w sprawie wyboru dalszej drogi kształcenia;
7) ukazywanie odpowiedzialnej postawy życiowej wobec wspólnoty szkolnej, rodziny, narodu;
8) wdrażanie uczniów do dbania o bezpieczeństwo własne i kolegów;
9) udzielanie pomocy rodzicom dzieci z problemami w nauce lub wychowawczymi;
10) zaznajamianie rodziców uczniów swojego oddziału z przepisami prawa wewnątrzszkolnego, zwłaszcza Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania (przedmiotowe systemy oceniania).
3. Wychowawca realizuje zadania poprzez:
1) diagnozowanie potrzeb i trudności uczniów oraz procesów interpersonalnych zachodzących w klasie;
2) opracowanie treści i form zajęć tematycznych na godziny przeznaczone do dyspozycji wychowawcy;
3) inspirowanie uczniów do organizowania pomocy koleżeńskiej w nauce oraz przezwyciężaniu i rozwiązywaniu problemów klasowych i szkolnych;
4) organizowanie sytuacji wychowawczych (wycieczki, zajęcia pozalekcyjne, akcje o charakterze społecznym itp.) stwarzających okazję do integracji uczniów, kształtowania właściwych postaw wobec drugiego człowieka i zdrowia ludzkiego, poszerzania i rozbudzania zainteresowań uczniów;
5) zachęcanie uczniów do działalności samorządowej w oparciu o poszanowanie tradycji i obrzędowości szkolnej oraz prawa szkolnego;
6) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w danym oddziale, pedagogiem i innymi specjalistami zatrudnionymi w Szkole, pielęgniarką oraz instytucjami wspomagającymi rozwój ucznia;
7) współpracę z rodzicami uczniów, systematyczne informowanie ich o postępach w nauce i zachowaniu dzieci, włączanie ich w życie Szkoły i realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
§ 23 Zadania specjalistów
1. Zadania pedagoga i psychologa:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w Szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu Szkoły;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Zadania logopedy:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określonym w ust. 1 pkt 1;
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. Zadania doradcy zawodowego:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez Szkołę;
5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (m.in. w ramach lekcji przedmiotowych);
6) wspieranie nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 24 Zadania pracowników niepedagogicznych
1. Do prac administracyjnych i obsługowych Szkoła zatrudnia pracowników niepedagogicznych zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy.
2. Zakresy obowiązków pracowników niepedagogicznych znajdują się w teczkach akt osobowych.
§ 25 Bezpieczeństwo w Szkole
1. Celem zapewnienia uczniom bezpieczeństwa na terenie Szkoły pełnione są dyżury nauczycielskie. Szczegółową organizację dyżurów zawiera Regulamin dyżurów nauczycieli i organizacji przerw międzylekcyjnych.
2. Podczas zajęć poza terenem Szkoły i na czas trwania wycieczek nauczyciele korzystają w miarę potrzeb z pomocy rodziców; nie zmienia to zasady odpowiedzialności nauczyciela za bezpieczeństwo wszystkich dzieci.
3. Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych odpowiada osoba prowadząca te zajęcia.
4. Ze względu na bezpieczeństwo osób stanowiących społeczność szkolną, na terenie Szkoły obowiązuje zakaz przebywania osób nieupoważnionych.
Podmiot udostępniający informację | Szkoła Podstawowa nr 6 w Kwidzynie |
Osoba odpowiadająca za treść | Lidia Nowacka |
Osoba wprowadzająca dane: | Dorota Bieżuńska |
Data utworzenia informacji: | 2017-11-30 |
Data udostępnienia w BIP: | 2017-11-30 12:30:00 |
Data ostatniej aktualizacji: | 2017-11-30 12:30:00 |