Załącznik do Uchwały z dnia 30.09.2022r. Zmiany statutu

Zmiany w Statucie Szkoły Podstawowej nr 6 w Kwidzynie:
1. W § 12 w ust. 16 w zdaniu drugim wyraz „rozporządzenia” zastępuje się wyrazem „zarządzenia”.
2. W § 14 w ust. 6 uchyla się pkt 1.
3. W § 20 w ust. 2 pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
4. „12) realizowanie godzin dostępności w formie konsultacji indywidulnych lub grupowych dla uczniów lub ich rodziców.”
5. W § 23:
a. w ust. 3 uchyla się punkty 1, 2 i 4;
b. dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. Zadania pedagoga specjalnego:
1) współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
a) rekomendowaniu dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
2) współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami ( m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny);
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.
5. Zadania terapeuty pedagogicznego:
1) prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu, szkoły;
3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
5) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
6. W § 27 ust. 2:
a. pkt 8 z literą a otrzymują brzmienie:
„8) dbać o schludny wygląd (zakaz noszenia długich paznokci i biżuterii zagrażających bezpieczeństwu) oraz nosić odpowiedni strój:
a) podczas zajęć szkolnych – ubiór schludny, zgodny z ogólnie przyjętymi zasadami estetyki i higieny osobistej, a w szczególności:
˗ wszystkie elementy ubioru powinny być czyste i zadbane,
˗ plecy, brzuch i dekolt powinny być okryte niezależnie od pory roku,
˗ spódnica i krótkie spodenki nie powinny być bardzo krótkie,
˗ niedozwolone jest noszenie nakryć głowy w pomieszczeniach,
˗ żaden element stroju ucznia nie może eksponować rysunków i napisów mogących obrażać lub naruszać godność osobistą, a także manifestować przynależności subkulturowej.”
b. w pkt 8 po literze d dopisuje się tekst: „Opis schludnego wyglądu ucznia nie obejmuje wszystkich szczegółów. W razie wątpliwości, czy strój lub wygląd ucznia są odpowiednie, decyzję o tym podejmuje wychowawca klasy w porozumieniu z dyrektorem szkoły;”.
7. W § 35 po ustępie 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. 1) W przypadku gdy uczeń wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązku szkolnego, dyrektor szkoły może, za zgodą rodziców/opiekuna prawnego ucznia oraz ucznia, zastosować środek oddziaływania wychowawczego w postaci:
a) pouczenia, które polega na wskazaniu nieletniemu niezgodności jego zachowania z obowiązującymi przepisami, w tym również ze statutem szkoły;
b) ostrzeżenia ustnego albo ostrzeżenia na piśmie, które polega na pouczeniu ale także wskazuje, że w przypadku ponownego niepożądanego zachowania zastosowane będą dalej idące środki (w tym zawiadomienie sądu rodzinnego);
c) przeproszenia pokrzywdzonego,
d) przywrócenia stanu poprzedniego, które polega na usunięcie skutków naruszenia;
e) wykonania określonych przez dyrektora szkoły prac porządkowych na rzecz szkoły.
2) Zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyłącza zastosowania kary określonej w statucie szkoły.
3) W przypadku braku zgody rodzica/opiekuna prawnego lub ucznia na zaproponowane przez dyrektora szkoły środki oddziaływania wychowawczego sprawę kieruje się do sądu rodzinnego.”