Statut Szkoły

STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. WŁADYSŁAWA GĘBIKA W KWIDZYNIE

SPIS TREŚCI:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1 Informacje o szkole
§ 2 Organ prowadzący
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 3 Cele szkoły
§ 4 Zadania szkoły
§ 5 Sposób wykonywania zadań szkoły
ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 6 Organy Szkoły
§ 7 Dyrektor Szkoły
§ 8 Rada Pedagogiczna
§ 9 Rada Rodziców
§ 10 Samorząd Uczniowski
§ 11 Zasady współpracy między organami szkoły oraz sposób rozstrzygania sporów między nimi
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 12 Organizacja pracy w szkole
§ 13 Oddziały sportowe
§ 14 Świetlica szkolna
§ 15 Biblioteka szkolna
§ 16 Wolontariat w szkole
§ 17 Działalność stowarzyszeń i organizacji
§ 18 Współpraca ze środowiskiem lokalnym
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 19 Wicedyrektor
§ 20 Zadania nauczyciela
§ 21 Zespoły nauczycielskie
§ 22 Nauczyciel wychowawca
§ 23 Zadania specjalistów
§ 24 Zadania pracowników niepedagogicznych
§ 25 Bezpieczeństwo w szkole
UCZNIOWIE I RODZICE
§ 26 Egzekwowanie obowiązku szkolnego
§ 27 Prawa i obowiązki ucznia
§ 28 Tryb składania skarg
§ 29 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
§ 30 Pomoc materialna
§ 31 System doradztwa zawodowego
§ 32 Współpraca z rodzicami
ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW
§ 33 Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania
§ 34 Nagrody
§ 35 Kary
SZTANDAR SZKOŁY I CEREMONIAŁ SZKOLNY
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1 Informacje o Szkole
1. Pełna nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Władysława Gębika w Kwidzynie.
2. Na pieczęciach i stemplach używana jest nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Władysława Gębika w Kwidzynie lub czytelny skrót nazwy szkoły, który brzmi: Szkoła Podstawowa nr 6 w Kwidzynie.
3. Adres Szkoły: 82-500 Kwidzyn, ul. Grunwaldzka 54; NIP: 581-14-90-319.
4. Szkoła jest szkołą publiczną; statystyczny numer identyfikacyjny, REGON: W–17019020190917.
5. Szkoła działa zgodnie z ustawą Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.) i innymi przepisami dotyczącymi szkół podstawowych.
§ 2 Organ prowadzący
1. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Miejska w Kwidzynie.
2. Siedziba organu prowadzącego: ul. Warszawska 19, 82-500 Kwidzyn.
3. Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 3 Cele Szkoły
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w przepisach prawa oświatowego.
2. Kształcenie ogólne w szkole podstawowej tworzy fundament wykształcenia – szkoła łagodnie wprowadza uczniów w świat wiedzy, dbając o ich integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny.
3. Główne cele Szkoły to:
1) wszechstronny rozwój osobowości każdego ucznia, wyrównujący jego szanse edukacyjne, przygotowujący do kontynuowania nauki;
2) zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
3) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie;
4) wychowanie uczniów w duchu odpowiedzialności za siebie i innych, akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka.
§ 4 Zadania Szkoły
1. Kształcenie w zakresie sprawnego komunikowania się w języku polskim i w językach obcych nowożytnych.
2. Stwarzanie uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
3. Przygotowanie uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów podczas korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, krytycznej analizy informacji.
4. Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
5. Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, ucząc jednocześnie szacunku dla innych kultur i tradycji.
6. Przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat.
7. Kształtowanie prozdrowotnych postaw uczniów, w tym kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych osób oraz ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się i korzyści płynących z aktywności fizycznej.
8. Zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, niepełnosprawnych, potrzebujących pomocy.
§ 5 Sposób wykonywania zadań Szkoły
1. W realizacji celów i zadań Szkoła:
1) uwzględnia Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
2) dostosowuje podstawę programową do możliwości i uzdolnień uczniów;
3) zapewnia uczniom godne warunki zdobywania wiedzy oraz pełnego rozwoju osobowości;
4) współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom oraz rodzicom poprzez konsultacje specjalistyczne w zakresie diagnozy, terapii i działań profilaktycznych;
5) współpracuje z rodzicami uczniów w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki poprzez konsultacje indywidualne, spotkania edukacyjno-informujące, informatory, ulotki.
2. W realizacji nauczania Szkoła jest otwarta na niekonwencjonalne metody edukacji i terapii dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, stosowanych w kraju i za granicą.
3. W ramach przyjętych do realizacji programów autorskich nauczyciele mogą wprowadzać wybrane przez siebie elementy innych koncepcji pedagogicznych, o ile posiadają właściwe kompetencje i wiedzę.
4. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności poprzez:
1) przeprowadzanie nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych;
2) organizowanie różnych form pracy z uczniem wybitnie zdolnym w określonych dziedzinach;
3) wszechstronne korzystanie z pomocy dydaktycznych i systematyczne ich uzupełnianie;
4) przeprowadzanie badań wyników nauczania z wybranych przedmiotów;
5) kierowanie do badań psychologicznych uczniów z trudnościami w nauce;
6) prowadzenie rejestru uczniów z trudnościami dydaktycznymi w celu objęcia ich stałą opieką;
7) organizowanie zespołów dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć rewalidacyjnych oraz indywidualizację pracy na lekcjach;
8) prowadzenie ewaluacji wewnątrzszkolnej w zakresie różnych obszarów pracy Szkoły i uwzględnianie wyników ewaluacji w dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
9) organizowanie działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów, w tym w zakresie podtrzymywania tożsamości narodowej;
10) udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego w celu podnoszenia kwalifikacji, wiedzy i umiejętności.
5. Szkoła realizuje programy i projekty edukacyjne oraz podejmuje działania w zakresie poprawy bezpieczeństwa:
1) ocenianie stanu bezpieczeństwa Szkoły;
2) korzystanie ze szkoleń, informacji, edukacji prawnej;
3) przestrzeganie szkolnych procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych;
4) kształtowanie umiejętności zagospodarowania czasu wolnego i promowanie zdrowego stylu życia;
5) podejmowanie działań mających na celu ochronę uczniów przed niepożądanymi treściami w Internecie.
6. W szkole funkcjonuje wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, w tym zajęcia obowiązkowe związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
7. Organizacja biblioteki szkolnej tworzy warunki do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów.
8. W Szkole realizowane są inne zadania wynikające z potrzeb dzieci lub woli rodziców:
1) logopedyczne poprzez terapię indywidualną oraz terapię grupową;
2) związane z opieką psychologiczną i pedagogiczną poprzez diagnozę, terapię indywidualną oraz grupową, a także ścisłą współpracę z nauczycielami i innymi specjalistami oraz rodzicami;
3) korekcji wad postawy i zadań rehabilitacyjnych na zajęciach gimnastyki korekcyjnej i kinezyterapii poprzez stosowanie różnorodnych metod pracy w formie zajęć indywidualnych i grupowych.
9. Dla realizacji celów i zadań statutowych Szkoła posiada pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem, a w szczególności:
1) bibliotekę z Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej;
2) sale lekcyjne (gabinety przedmiotowe);
3) sale komputerowe;
4) gabinety specjalistyczne:
a) pedagoga,
b) psychologa,
c) logopedyczny,
d) terapii pedagogicznej,
e) terapii ruchowej,
f) medyczny;
5) świetlicę z salą cichej nauki;
6) halę sportową (KCSiR) z zapleczem sportowym;
7) salę gimnastyczną z zapleczem sportowym;
8) salę ćwiczeń;
9) salę doświadczania świata i kinezyterapii;
10) Izbę Patrona i Historii Szkoły.

ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 6 Organy Szkoły
1.   Organami Szkoły są:
1) Dyrektor Szkoły,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców,
4) Samorząd Uczniowski.
2.   Organy działają i podejmują decyzje w granicach swoich kompetencji. Po zasięgnięciu w sprawie opinii Dyrektora Szkoły:
1) przekazują informacje ustne w czasie zebrań lub pisemne w formie komunikatów;
2) realizują postanowienia zawarte w deklaracji wzajemnych zobowiązań.
§ 7 Dyrektor Szkoły
1. Dyrektor jest pracodawcą dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
2. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor Szkoły współpracuje z Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim i rodzicami.
3. Dyrektor decyduje w szczególności w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;
3) występowania z wnioskami o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły.
4. Dyrektor Szkoły w szczególności:
1) kieruje działalnością Szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły;
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
7) odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminu ósmoklasisty przeprowadzanego w Szkole;
8) przygotowuje arkusz organizacji pracy Szkoły;
9) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
10) współpracuje z pielęgniarką szkolną, lekarzem i stomatologiem, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki;
11) stwarza warunki do działania w Szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń, a także innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły;
12) ustala grafik dyżurów nauczycieli oraz zasady zastępstw w przypadku nieobecności nauczyciela;
13) realizuje inne zadania wynikające z ustawy Prawo oświatowe i przepisów szczególnych.
5. Podczas nieobecności Dyrektora Szkoły zastępuje go wicedyrektor.
§ 8 Rada Pedagogiczna
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
2. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
4. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
5. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
6. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora Szkoły, organu prowadzącego Szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
7. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
8. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
9. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
10. Kompetencje Rady Pedagogicznej obejmują w szczególności:
1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Szkole;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Szkoły;
7) przygotowanie projektu i uchwalanie Statutu Szkoły i jego zmian.
11. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
2) projekt planu finansowego Szkoły,
3) wnioski Dyrektora Szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
12. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w Szkole.
§ 9 Rada Rodziców
1. W Szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
2. Rada Rodziców składa się z przedstawicieli poszczególnych rad oddziałowych (po jednej osobie z klas I-VIII) wybranych w sposób tajny na pierwszym w danym roku szkolnym klasowym zebraniu rodziców, zgodnie z uchwalonym regulaminem.
3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady, szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych i przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców oraz zasady wydatkowania funduszy, o których mowa w ust. 7.
4. Do kompetencji Rady należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego; regulamin w zakresie ustalania programu wychowawczo-profilaktycznego tworzą wspólnie przedstawiciele Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Szkoły;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły organom sprawującym nadzór pedagogiczny.
5. Do zadań Rady Rodziców należy:
1) organizowanie różnych form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań Szkoły;
2) pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy Szkoły;
3) udział w realizacji programów nauczania, wychowania oraz zadań opiekuńczych Szkoły;
4) udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu oraz innym organizacjom społecznym działającym w Szkole;
5) podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla Szkoły, zwłaszcza na działalność wychowawczą i pozalekcyjną.
6. Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów Szkoły, organu prowadzącego Szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Szkoły.
7. Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej Szkoły.
8. Fundusze, o których mowa w ust. 7 mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców; Rada Rodziców może pisemnie upoważnić Dyrektora Szkoły lub inną osobę do założenia i likwidacji rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku.
§ 10 Samorząd Uczniowski
1. W Szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu, pocztu sztandarowego oraz zasady wyboru nauczycieli pełniących rolę opiekuna Samorządu i Rzecznika Praw Ucznia określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły.
3. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły.
5. Samorząd Uczniowski troszczy się w szczególności o to, aby:
1) uczniowie znali program nauczania i wychowania, swoje prawa oraz stawiane im wymagania;
2) uczniowie mieli zapewnioną jawną i sprawiedliwą ocenę postępów w nauce i zachowaniu;
3) organizacja życia szkolnego zapewniała uczniom zachowanie właściwej proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
4) uczniowie mieli możliwość rozwijania działalności kulturalnej, artystycznej, oświatowej i sportowej;
5) uczniowie mogli redagować i wydawać gazetę szkolną;
6) uczniowie dbali o mienie Szkoły.
6. Samorząd w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
§ 11 Zasady współpracy między organami Szkoły oraz sposób rozstrzygania sporów między nimi
1. Organy Szkoły współpracują ze sobą w celu prawidłowego wykonywania udzielonych im kompetencji oraz stworzenia prawidłowych warunków do funkcjonowania Szkoły oraz nauki uczniów, przepływu informacji i podejmowania decyzji.
2. Przedstawiciele organów Szkoły spotykają się w miarę bieżących potrzeb.
3. W pracy organów mogą, na ich zaproszenie, uczestniczyć przedstawiciele innych organów, pod warunkiem, że posiedzenie jest tajne.
4. Do rozstrzygania sporów między organami Szkoły powołuje się komisję, w skład której wchodzi po jednym przedstawicielu każdego organu. Gdy w sporze uczestniczy Dyrektor Szkoły, w komisji uczestniczy przedstawiciel organu prowadzącego.
5. Czas pracy komisji określa się na maksymalnie 14 dni.
6. W przypadku braku rozstrzygnięcia sprawa zostaje przekazana do organu prowadzącego Szkołę lub sprawującego nadzór pedagogiczny nad Szkołą.
7. Decyzje komisji są wiążące dla stron sporu, jeżeli w pracach komisji uczestniczyło co najmniej 2/3 członków.

ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 12 Organizacja pracy w Szkole
1. Nauka w Szkole odbywa się w oparciu o pracę w oddziałach i nauczanie indywidualne.
2. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.
3. W Szkole tworzy się oddziały ogólne, integracyjne, sportowe, mistrzostwa sportowego.
4. Oddział integracyjny liczy do 20 uczniów, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych.
5. W oddziale sportowym, liczącym co najmniej 20 uczniów w pierwszym roku szkolenia, tworzy się grupy sportowe liczące nie mniej niż 10 uczniów; w oddziałach i grupach ćwiczeniowych mistrzostwa sportowego liczba uczniów jest uzależniona od możliwości zebrania uczniów o zbliżonym poziomie sportowym.
6. Liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach I-III, nie większą niż 25, ustala Dyrektor Szkoły, a w oddziałach IV-VIII w porozumieniu z organem prowadzącym Szkołę.
7. W uzasadnionych przypadkach, takich jak: konieczność powtórzenia klasy, przeniesienie do klasy programowo wyższej, przesunięcie do klasy równoległej Dyrektor Szkoły może podjąć decyzję o zwiększeniu liczby uczniów w oddziale.
8. Wraz z rozpoczęciem nowego etapu kształcenia może nastąpić nowy podział na oddziały.
9. Formy działalności dydaktyczno-wychowawczej w Szkole:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne,
2) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
3) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym:
a) dydaktyczno-wyrównawcze,
b) specjalistyczne dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia (np. korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapii i terapii pedagogicznej),
4) zajęcia rewalidacyjne,
5) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego,
6) gimnastyka korekcyjna,
7) inne w zależności od potrzeb i środków budżetowych przyznanych Szkole.
10. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych może otrzymać wsparcie w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
11. Nauczanie indywidualne dla ucznia organizuje się na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną.
12. Do realizacji zajęć Szkoła posiada pomieszczenia wymienione w § 5 ust. 9.
13. Uwzględniając warunki lokalowe i finansowe Szkoły, dokonuje się podziału oddziału na grupy na zajęciach języka obcego, wychowania fizycznego, informatyki, wychowania do życia w rodzinie.
14. Część zajęć realizowana jest w oddziałach międzyklasowych.
15. Czas zajęć wynosi:
1) jednostka dydaktyczna – 45 minut; w uzasadnionych przypadkach może trwać 30-60 minut przy zachowaniu ogólnego tygodniowego czasu pracy,
2) godzina zajęć specjalistycznych – 45 minut,
3) zajęcia rewalidacyjne – 60 minut,
4) godzina pracy w świetlicy i bibliotece – 60 minut.
16. Zasady korzystania z poszczególnych pracowni określają regulaminy, które znajdują się w pracowniach. Regulamin pracowni określa Dyrektor Szkoły w formie rozporządzenia.
17. Opiekę nad salami lekcyjnymi, pracowniami szkolnymi i innymi pomieszczeniami dydaktycznymi powierza się poszczególnym nauczycielom.
18. Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły, którym powierzono pod opiekę pomieszczenia szkolne, o których mowa w ust. 17 mają w szczególności obowiązek:
1) zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki dla uczniów,
2) utrzymywać w nich należyty porządek,
3) dbać o estetykę i wystrój dostosowany do funkcji pomieszczenia.
19. Szkoła zapewnia uczniom warunki spożycia jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej, którą prowadzi ajent na podstawie umowy zawartej z Dyrektorem Szkoły.
20. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki i wychowania budynki i teren Szkoły są objęte nadzorem kamer (monitoring wizyjny).
21. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora Szkoły.
22. Na podstawie arkusza organizacji szkoły Dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych.
23. Dyrektor Szkoły ma prawo ogłosić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 13 Oddziały sportowe i mistrzostwa sportowego
1. Za zgodą organu prowadzącego Szkoła prowadzi oddziały sportowe i oddziały mistrzostwa sportowego z rozszerzonym programem wybranych dyscyplin sportowych na poziomie klas IV-VIII.
2. Oddziały wymienione w ust. 1 realizują program szkolenia sportowego (we współpracy z wybranymi klubami, stowarzyszeniami, związkami sportowymi) równolegle z programem kształcenia ogólnego właściwym dla szkoły podstawowej.
3. Zajęcia sportowe realizowane są w Szkole oraz z wykorzystaniem obiektów lub urządzeń sportowych innych jednostek organizacyjnych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Dyrektorem Szkoły a daną jednostką.
4. Oddziały sportowe realizują cztery godziny podstawy programowej z wychowania fizycznego oraz sześć godzin szkolenia sportowego ukierunkowanego w wybranej dyscyplinie sportu.
5. Oddziały mistrzostwa sportowego realizują cztery godziny podstawy programowej z wychowania fizycznego oraz dwanaście godzin ukierunkowanego szkolenia sportowego z zakresu wybranej dyscypliny.
6. Organizacja innych zajęć edukacyjnych dostosowana jest do rozkładu zajęć sportowych.
7. Uczniom oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego Szkoła zapewnia odpowiednią bazę treningową, obozy sportowe, wykwalifikowaną kadrę szkoleniową, jeden pełnowartościowy posiłek dziennie; uczniom spoza Kwidzyna – zakwaterowanie w internacie z wyżywieniem.
8. Nabór do oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego:
1) uczniów, bez względu na rejonizację, przyjmuje się na wniosek rodziców, po spełnieniu niezbędnych kryteriów;
2) o zakwalifikowanie ucznia do oddziału sportowego lub mistrzostwa sportowego może wnioskować trener, decyzję podejmuje Dyrektor Szkoły;
3) uczniowie wyłaniani są w drodze postępowania kwalifikacyjnego (wyniki w nauce, testy sprawnościowe oraz badania lekarskie przeprowadzone przez lekarza sportowego);
4) dokumenty wymagane podczas przyjęcia do oddziałów sportowego i mistrzostwa sportowego:
a) wniosek o przyjęcie do wybranego oddziału,
b) świadectwo z klasy programowo niższej,
c) zaświadczenie o stanie zdrowia od lekarza medycyny sportowej,
d) zgoda rodziców na uczęszczanie do oddziału sportowego lub mistrzostwa sportowego.
9. Uczniowie uprawiający sport amatorski kwalifikowani są do uprawiania określonej dyscypliny sportu przez lekarza specjalistę w dziedzinie medycyny sportowej. Badania okresowe uczniów w klasach sportowych i mistrzostwa sportowego przeprowadzane są co najmniej raz w roku szkolnym.
10. W uzasadnionych przypadkach uczniowie, którzy ze względu na kontuzję lub inną czasową niezdolność do uprawiania sportu nie uczestniczą w zajęciach sportowych, uczęszczają na pozostałe zajęcia edukacyjne.
11. Ocenianiu uczniów klas sportowych i mistrzostwa sportowego podlegają umiejętności, wiadomości i postawy zawarte w podstawie programowej oraz programie szkolenia sportowego danej dyscypliny.
12. Postępowanie w przypadku niewywiązywania się ucznia z obowiązków:
1) Wobec uczniów osiągających słabe wyniki sportowe, dydaktyczne lub mających co najmniej 50% nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach sportowych (treningach, meczach) w ciągu półrocza mogą być zastosowane kary:
a) czasowego zawieszenia czynnego udziału w treningach;
b) odsunięcia od gry w meczach ligowych, turniejach, zawodach;
c) przeniesienia do oddziału ogólnego;
d) w przypadku ucznia spoza Kwidzyna – utraty możliwości korzystania z internatu i przeniesienia do szkoły w miejscu zamieszkania.
2) Zastosowanie kary odbywa się na wniosek trenera – opiekuna grupy sportowej w porozumieniu z wychowawcą klasy. Decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów oddziału sportowego lub mistrzostwa sportowego i przeniesieniu ucznia do oddziału działającego na zasadach ogólnych podejmuje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
3) O wykluczeniu ucznia z oddziału sportowego lub mistrzostwa sportowego powiadamia się rodziców.
4) Rodzicowi przysługuje prawo pisemnego odwołania się od decyzji Dyrektora Szkoły w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania.
5) Dyrektor Szkoły do rozpatrzenia odwołania powołuje Komisję w składzie:
a) przewodniczący zespołu wychowania fizycznego,
b) nauczyciel wychowania fizycznego,
c) wychowawca klasy,
d) pedagog lub psycholog,
e) wicedyrektor.
6) Komisja po analizie dokumentów podejmuje decyzję w terminie 7 dni. Decyzja Komisji jest ostateczna.
§ 14 Świetlica szkolna
1. Szkoła zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy pozostają w Szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców, organizację dojazdu do Szkoły lub inne okoliczności wymagające opieki w Szkole.
2. Przyjęcia ucznia do świetlicy dokonuje się na podstawie pisemnego zgłoszenia rodziców/prawnych opiekunów dziecka – karty zgłoszenia do świetlicy szkolnej. Szczegółowe warunki określa regulamin świetlicy.
3. Uczniowie w świetlicy podzieleni są na grupy liczące do 25 uczniów.
4. Czas pracy świetlicy uzależniony jest od potrzeb i podany do wiadomości rodzicom.
5. Do zadań świetlicy należy:
1) zapewnienie bezpieczeństwa,
2) organizowanie pomocy w nauce,
3) zaspokojenie potrzeb wypoczynku, przynależności i uznania grupowego,
4) rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów,
5) tworzenie warunków do samodzielnej pracy uczniów,
6) organizowanie zajęć kulturalno-oświatowych,
7) upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości,
8) współdziałanie z nauczycielami i rodzicami uczniów w zakresie opieki i wychowania,
9) współdziałanie z pedagogiem, psychologiem i innymi pracownikami Szkoły oraz w miarę potrzeb z innymi placówkami i instytucjami dla potrzeb ucznia.
6. Realizacja zadań świetlicy prowadzona jest w formach:
1) zajęć specjalistycznych,
2) zajęć według indywidualnych zainteresowań uczniów,
3) zajęć utrwalających wiedzę,
4) gier i zabaw rozwijających,
5) zajęć sportowych.
§ 15 Biblioteka szkolna
1. W szkole działa biblioteka z Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej (ICIM) umożliwiająca:
1) realizację zadań dydaktyczno-wychowawczych;
2) doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela;
3) rozwijanie zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie nawyku czytania i uczenia się;
4) korzystanie z komputerów, Internetu i zbiorów bibliotecznych w celu poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
5) popularyzowanie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie;
6) wypożyczanie książek.
2. Z biblioteki mogą korzystać:
1) uczniowie, nauczyciele i pracownicy Szkoły,
2) rodzice uczniów Szkoły po włączeniu do grona czytelników na podstawie dowodu tożsamości oraz podpisaniu zobowiązania regularnego zwrotu wypożyczonych książek, a w przypadku ich zagubienia lub zniszczenia – odkupienia takiej samej lub wskazanej przez bibliotekarza książki.
3. Nauczyciel bibliotekarz:
1) dokonuje zakupu książek i zbiorów specjalnych do biblioteki w miarę posiadanych środków finansowych, uwzględniając wnioski nauczycieli;
2) gromadzi, opracowuje i udostępnia książki, podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe, zbiory specjalne oraz czasopisma;
3) prowadzi zajęcia zachęcające do korzystania z biblioteki i czytania książek;
4) udostępnia książki i inne źródła informacji;
5) organizuje różnorodne działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną;
6) współpracuje z nauczycielami w zakresie wykorzystania zbiorów bibliotecznych oraz współuczestniczy w realizacji zadań dydaktycznych Szkoły;
7) włącza uczniów do wybranych prac bibliotecznych;
8) współpracuje z bibliotekami funkcjonującymi na terenie powiatu kwidzyńskiego w zakresie:
a) udziału w spotkaniach sieci współpracy i samokształcenia,
b) przekazywania informacji nauczycielom i uczniom o akcjach organizowanych przez biblioteki,
c) udziału w konkursach, wystawach i innych imprezach propagujących czytelnictwo.
4. Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki i ICIM określają stosowne regulaminy.
§ 16 Wolontariat w Szkole
1. W Szkole podejmowane są działania z zakresu wolontariatu.
2. Celem szkolnego wolontariatu jest zaangażowanie młodzieży do działań wolontariackich i kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych.
3. Działania szkolnego wolontariatu adresowane są do:
1) potrzebujących pomocy w społeczności szkolnej, w środowisku lokalnym oraz zgłaszanych w ogólnopolskich akcjach charytatywnych;
2) społeczności szkolnej poprzez podejmowanie działań informacyjnych oraz aktywizujących;
3) wolontariuszy poprzez szkolenia wewnętrzne.
4. Samorząd uczniowski podejmuje działania z zakresu wolontariatu w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.
5. Szczegółowe cele, zadania i zasady funkcjonowania szkolnego wolontariatu reguluje regulamin Samorządu Uczniowskiego.
6. Działalność szkolnego wolontariatu jest wspierana przez:
1) organizacje harcerskie działające w Szkole,
2) wychowawców wraz z ich klasami,
3) nauczycieli i innych pracowników Szkoły,
4) rodziców,
5) inne osoby i instytucje za zgodą Dyrektora Szkoły.
7. Zadania realizowane w ramach wolontariatu na terenie Szkoły, na rzecz Szkoły i środowiska:
1) współdziałanie uczniów w zakresie edukacji poprzez wykorzystywanie pozytywnych wpływów rówieśniczych (programy wsparcia):
e) pomoc koleżeńska – wsparcie uczniów osiągających słabsze wyniki w nauce,
f) wspomaganie niepełnosprawnych uczniów;
2) współorganizacja zajęć pozalekcyjnych dla uczniów z młodszych klas;
3) współorganizacja imprez integracyjnych, kulturalnych:
a) Dni Integracji,
b) Dni Otwartych,
c) spektakli teatralnych, muzycznych;
4) wspomaganie rodzin – akcje charytatywne, pomocowe na rzecz potrzebujących (ubogich, chorych itp.) przy współpracy instytucji, stowarzyszeń i organizacji.
§ 17 Działalność stowarzyszeń i organizacji
1. W celu rozszerzania i wzbogacania form działalności edukacyjnej, wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej Szkoły mogą, na podstawie własnego statutu, działać przy niej stowarzyszenia i organizacje.
2. Zgodę na podjęcie działalności innych stowarzyszeń i organizacji (z wyjątkiem partii i organizacji politycznych) wyraża Dyrektor Szkoły, po uzgodnieniu warunków i zakresu działalności, uzyskując pozytywną opinię Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
§ 18 Współpraca ze środowiskiem lokalnym
1. Szkoła współpracuje z samorządem lokalnym, organizacjami, placówkami, instytucjami działającymi na terenie miasta i powiatu kwidzyńskiego.
2. Zasady i formy współpracy:
1) Kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania wolnego czasu przez uczniów i poszerzanie realizowanych w Szkole zajęć edukacyjno-wychowawczych, wzbogacenie programu szkolnego o ciekawe formy pracy, rozwijanie pasji i zdolności uczniów (np. edukacja teatralna, plenery plastyczne, zajęcia twórczości manualnej, warsztaty ekologiczne, zajęcia z kinezjologii edukacyjnej, origami, zajęcia sportowe pozaszkolne, zajęcia muzyczne, zajęcia biblioteczne) w oparciu o współpracę z ośrodkami kultury, sportu i rekreacji oraz pracowniami pedagogicznymi.
2) Współpraca z instytucjami opiekuńczymi, organizacjami pozarządowymi w celu zabezpieczenia potrzeb ucznia w postaci opiekuńczej, finansowej lub rzeczowej (np. obiady, zimowiska, obozy wyjazdowe, obozy terapeutyczne, zajęcia socjoterapeutyczne, kolonie, zajęcia i akcje w świetlicy środowiskowej, wyprawki dla uczniów, pomoc przy wyposażeniu w podręczniki szkolne, zbiórki odzieży i słodyczy, imprezy i spotkania integracyjne uczniów niepełnosprawnych).
3) Zapraszanie przedstawicieli policji, straży miejskiej, straży pożarnej oraz innych ośrodków krajowych do współpracy przy realizowaniu wybranych zajęć, warsztatów, akcji o charakterze edukacyjno-wychowawczym, szkoleń w ramach Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
4) Włączanie się do realizacji zadań edukacyjno-profilaktycznych organizowanych przez instytucje zajmujące się problemami z zakresu zdrowia publicznego, takich jak: szkolenia dla nauczycieli z zakresu programów realizowanych w szkole, profilaktyka zjawisk niepożądanych w szkole w oparciu o akcje, przedstawienia, programy.
5) Współpraca z pielęgniarką szkolną i stomatologiem w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą objętymi obowiązkiem szkolnym.
6) W ramach poszerzania oferty terapeutycznej i wspomagającej rozwój osobowy ucznia Szkoła współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz ośrodkami terapii i rehabilitacji.
7) Udział młodzieży szkolnej w pozaszkolnych imprezach oświatowych, kulturalnych, rekreacyjnych, sportowych, wychowawczych i innych organizowanych za pośrednictwem Szkoły.
8) Współpraca w realizacji zadań edukacji ekologicznej z instytucjami działającymi na rzecz ochrony środowiska.
9) Pozyskiwanie funduszy od sponsorów na działania związane ze sferą dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą, profilaktyczną.
3. Współpraca z placówkami, stowarzyszeniami i organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej:
1) Realizacja innowacji „Czarodziejski Flażolecik” – Szkoła wspiera inne szkoły i przedszkola w działaniach na rzecz rozwijania zainteresowań muzycznych, jak również integracji osób niepełnosprawnych i profilaktyki zdrowia. Współpraca z lokalnymi artystami, młodzieżą i dziećmi opiera się na propagowaniu muzyki klasycznej oraz promocji Kwidzyna i jego dziedzictwa kulturowego poprzez organizację święta muzyki, festiwali, wspólne muzykowanie.
2) Realizacja innowacji „Śpiewający Teatr” – organizacja spektakli teatralnych, widowisk muzycznych dla środowiska we współpracy z kwidzyńskimi ośrodkami kultury.
3) Realizacja programów sportowych dla oddziałów sportowych, kontynuacja innowacji „Sportowy sposób na nudę” – współpraca z kwidzyńskimi klubami sportowymi w zakresie pomocy przy organizacji oddziałów sportowych w Szkole oraz zawodów sportowych i korzystania z obiektów.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 19 Wicedyrektor
1. W Szkole tworzy się dwa stanowiska wicedyrektora szkoły:
1) ds. dydaktyczno-wychowawczych klas 1-3 ,
2) ds. dydaktyczno-wychowawczych klas 4- 8.
2. Zadania wicedyrektora:
1) zastępuje dyrektora szkoły podczas jego nieobecności,
2) organizuje i koordynuje prace dydaktyczno-wychowawcze,
3) wykonuje zadania zlecone przez dyrektora szkoły.
§ 20 Zadania nauczyciela
1. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem uczniów.
2. Zadania nauczyciela:
1) kształtowanie umiejętności ucznia w posługiwaniu się wiedzą, wspieranie jego rozwoju psychofizycznego;
2) rozpoznawanie potrzeb ucznia, rozwijanie jego zdolności i zainteresowań;
3) pomaganie w przezwyciężaniu trudności, niepowodzeń, wyrównywaniu braków;
4) stosowanie rozmaitych metod i form pracy z klasą, zgodnie z indywidualnymi potrzebami uczniów;
5) rzetelne realizowanie zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych zmierzających do optymalnego osiągnięcia celów Szkoły;
6) dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni;
7) obiektywne i sprawiedliwe ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia oraz jego zachowania;
8) zapewnienie bezpieczeństwa powierzonych jego opiece uczniów w czasie lekcji, zajęć pozalekcyjnych i podczas przerw;
9) współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
10) wnioskowanie w sprawie nagród, wyróżnień i kar regulaminowych dla uczniów;
11) doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych, podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
§ 21 Zespoły nauczycielskie
1. Dyrektor Szkoły tworzy zespoły wychowawcze, przedmiotowe i inne zespoły problemowo-zadaniowe.
2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący (lider, koordynator) powoływany przez Dyrektora na wniosek zespołu.
3. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
4. Zadania zespołu przedmiotowego obejmują w szczególności:
1) analizę wyników egzaminów i sprawdzianów zewnętrznych i wewnętrznych, współdziałanie w tworzeniu i realizacji planu naprawczego;
2) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego;
3) decydowanie w sprawie wyboru podręczników i programów nauczania;
4) dostosowywanie do specyfiki Szkoły procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych i zagrożeń;
5) promowanie problematyki bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
§ 22 Nauczyciel wychowawca
1. Nauczyciel wychowawca powinien opiekować się oddziałem oraz prowadzić pracę wychowawczą w powiązaniu ze Szkolnym Programem Wychowawczo-Profilaktycznym.
2. Zadaniem wychowawcy oddziału jest:
1) poznanie i ustalenie potrzeb dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych;
2) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się;
3) pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie;
4) integrowanie zespołu klasowego, tworzenie atmosfery wzajemnego zaufania;
5) ocenianie zachowania uczniów w ramach oceniania wewnątrzszkolnego;
6) pomoc w podejmowaniu decyzji w sprawie wyboru dalszej drogi kształcenia;
7) ukazywanie odpowiedzialnej postawy życiowej wobec wspólnoty szkolnej, rodziny, narodu;
8) wdrażanie uczniów do dbania o bezpieczeństwo własne i kolegów;
9) udzielanie pomocy rodzicom dzieci z problemami w nauce lub wychowawczymi;
10) zaznajamianie rodziców uczniów swojego oddziału z przepisami prawa wewnątrzszkolnego, zwłaszcza Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania (przedmiotowe systemy oceniania).
3. Wychowawca realizuje zadania poprzez:
1) diagnozowanie potrzeb i trudności uczniów oraz procesów interpersonalnych zachodzących w klasie;
2) opracowanie treści i form zajęć tematycznych na godziny przeznaczone do dyspozycji wychowawcy;
3) inspirowanie uczniów do organizowania pomocy koleżeńskiej w nauce oraz przezwyciężaniu i rozwiązywaniu problemów klasowych i szkolnych;
4) organizowanie sytuacji wychowawczych (wycieczki, zajęcia pozalekcyjne, akcje o charakterze społecznym itp.) stwarzających okazję do integracji uczniów, kształtowania właściwych postaw wobec drugiego człowieka i zdrowia ludzkiego, poszerzania i rozbudzania zainteresowań uczniów;
5) zachęcanie uczniów do działalności samorządowej w oparciu o poszanowanie tradycji i obrzędowości szkolnej oraz prawa szkolnego;
6) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w danym oddziale, pedagogiem i innymi specjalistami zatrudnionymi w Szkole, pielęgniarką oraz instytucjami wspomagającymi rozwój ucznia;
7) współpracę z rodzicami uczniów, systematyczne informowanie ich o postępach w nauce i zachowaniu dzieci, włączanie ich w życie Szkoły i realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
§ 23 Zadania specjalistów
1. Zadania pedagoga i psychologa:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w Szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu Szkoły;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Zadania logopedy:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określonym w ust. 1 pkt 1;
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. Zadania doradcy zawodowego:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez Szkołę;
5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (m.in. w ramach lekcji przedmiotowych);
6) wspieranie nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 24 Zadania pracowników niepedagogicznych
1. Do prac administracyjnych i obsługowych Szkoła zatrudnia pracowników niepedagogicznych zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy.
2. Zakresy obowiązków pracowników niepedagogicznych znajdują się w teczkach akt osobowych.
§ 25 Bezpieczeństwo w Szkole
1. Celem zapewnienia uczniom bezpieczeństwa na terenie Szkoły pełnione są dyżury nauczycielskie. Szczegółową organizację dyżurów zawiera Regulamin dyżurów nauczycieli i organizacji przerw międzylekcyjnych.
2. Podczas zajęć poza terenem Szkoły i na czas trwania wycieczek nauczyciele korzystają w miarę potrzeb z pomocy rodziców; nie zmienia to zasady odpowiedzialności nauczyciela za bezpieczeństwo wszystkich dzieci.
3. Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych odpowiada osoba prowadząca te zajęcia.
4. Ze względu na bezpieczeństwo osób stanowiących społeczność szkolną, na terenie Szkoły obowiązuje zakaz przebywania osób nieupoważnionych.

UCZNIOWIE I RODZICE
§ 26 Egzekwowanie obowiązku szkolnego
1. Usprawiedliwianie nieobecności ucznia na zajęciach szkolnych dokonywane jest przez rodziców ucznia w formie pisemnej zawierającej powód nieobecności, wskazanie czasu nieobecności, czytelny podpis rodzica.
2. Rodzice usprawiedliwiają nieobecność dziecka w ciągu 7 dni od jego powrotu do szkoły.
3. Rodzice są zobowiązani poinformować wychowawcę o nieobecności długotrwałej, tj. trwającej powyżej 1 tygodnia nauki szkolnej w miesiącu, w pierwszych trzech dniach absencji dziecka, a nie po powrocie do szkoły.
4. Wszelkie zwolnienia ucznia z lekcji mogą być dokonywane po uprzednim przedłożeniu informacji pisemnej od rodziców ucznia jego wychowawcy oraz nauczycielowi prowadzącemu lekcje, z których uczeń ma być zwolniony.
5. Wszyscy nauczyciele mają obowiązek odnotować nieobecność ucznia na prowadzonej przez siebie lekcji.
W przypadku nieobecności ucznia spowodowanej reprezentowaniem Szkoły w zawodach, konkursach, olimpiadach itp. wpisuje się właściwą adnotację; w zestawieniach frekwencji traktuje się jako obecność.
6. Nauczyciel, który zaobserwuje wybiórczą absencję ucznia na swoim przedmiocie zobowiązany jest jak najszybciej poinformować o fakcie wychowawcę klasy oraz odnotować go w dzienniku. Wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem w celu przeciwdziałania problemowi. W przypadku dalszego opuszczania przez ucznia lekcji o fakcie informowani są rodzice ucznia; rozmowa z rodzicem ma na celu ustalenie środków zaradczych.
7. Niespełnianie obowiązku szkolnego przez ucznia podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
8. Przez niespełnienie obowiązku szkolnego rozumie się nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęciach edukacyjnych w szkole.
§ 27 Prawa i obowiązki ucznia
1. Uczeń jako członek społeczności szkolnej korzysta z wszystkich praw człowieka, dziecka i ucznia obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej (m.in.: Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, Konwencja o Prawach Dziecka, Europejska Karta Praw Człowieka, Kodeks Ucznia). W szczególności uczeń ma prawo do:
1) znajomości swoich praw, w tym praw ucznia, postanowień Statutu Szkoły;
2) dostępu do różnych źródeł informacji przewidzianych w Szkole (prasa, Internet);
3) informacji w sprawie podejmowanych wobec niego uchwał;
4) opieki podczas pobytu w Szkole;
5) ochrony przed przejawami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
6) poszanowania swej godności, przekonań i własności, ochrony prywatności, w tym ochrony danych osobowych, zakazu publicznego komentowania sytuacji rodzinnej, społecznej, osobistej ucznia;
7) wyrażania poglądów, przekonań i opinii;
8) rozwijania zainteresowań i umiejętności;
9) korzystania z pomocy nauczyciela podczas przygotowywania się do konkursów i olimpiad przedmiotowych;
10) sprawiedliwej oceny wiedzy;
11) korzystania podczas zajęć lekcyjnych z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, zbiorów biblioteki;
12) znajomości na bieżąco swoich ocen;
13) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Szkoły, a w szczególności:
1) szanować własność Szkoły (przedmioty znajdujące się w pomieszczeniach szkolnych, bibliotece, sali gimnastycznej, pracowniach przedmiotowych);
2) przeciwstawiać się przejawom brutalności, informować nauczycieli o aktach wandalizmu i przemocy w Szkole;
3) brać aktywny udział w lekcjach, przygotowywać się do lekcji oraz uzupełniać braki wynikające z nieobecności;
4) przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych (pracowni, biblioteki, szatni, sali gimnastycznej);
5) nie przeszkadzać uczniom i nauczycielom w trakcie zajęć szkolnych;
6) szanować poglądy innych osób, ich opinie, wyznania;
7) usprawiedliwiać w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych;
8) dbać o schludny wygląd (zakaz noszenia ubrań wyzywających, biżuterii zagrażającej bezpieczeństwu) oraz nosić odpowiedni strój:
a) podczas zajęć szkolnych –strój z tarczą Szkoły: w kolorze chabrowym koszula rozpinana z długim rękawem lub koszulka na krótki rękaw (w okresie letnim), spodnie lub spódnica w ciemnym kolorze, obuwie zmienne; Dyrektor Szkoły może w określonych dniach ustalić strój kolorowy;
b) podczas uroczystych dni – strój galowy: biała koszula lub bluzka i ciemne spodnie lub spódnica;
c) na zajęciach wychowania fizycznego – strój gimnastyczny – określony przez nauczyciela wychowania fizycznego;
d) na zajęciach specjalistycznych – strój określony przez nauczyciela;
9) korzystać z szafki ucznia celem pozostawienia kurtki, zmiany obuwia;
10) nie biegać i nie krzyczeć w budynku Szkoły;
11) wyrządzoną szkodę naprawić lub pokryć koszty jej naprawy, utrzymywać porządek na terenie Szkoły i w jej otoczeniu.
3. Uczeń nie może:
1) używać w trakcie zajęć szkolnych telefonów komórkowych, urządzeń nagrywających bez zgody nauczyciela;
2) przynosić do Szkoły przedmiotów wartościowych (np. laptopów, tabletów, biżuterii, większych kwot pieniędzy) oraz niebezpiecznych (ostrych narzędzi, substancji chemicznych, materiałów wybuchowych itp.);
3) opuszczać terenu Szkoły podczas zajęć szkolnych i przerw.
4. Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów Szkoły w przypadku przeniesienia go do innej szkoły:
1) w sytuacji bezskuteczności zastosowanych wcześniej wobec niego kar,
2) bez konieczności stosowania wcześniej kar przewidzianych w Statucie w przypadku orzeczenia wobec ucznia prawomocnego wyroku za popełnienie kradzieży i rozboju.
§ 28 Tryb składania skarg
1. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:
1) uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mają prawo do złożenia skargi w terminie 3 dni od naruszenia praw ucznia w drodze:
a) ustnej – w kolejności: do wychowawcy, pedagoga, psychologa, Rzecznika Praw Ucznia, Dyrektora Szkoły,
b) pisemnej – w kolejności: do Rzecznika Praw Ucznia, Rady Pedagogicznej, Dyrektora Szkoły;
2) w ciągu 14 dni uczeń lub jego rodzic/prawny opiekun otrzymuje odpowiedź pisemną od Dyrektora Szkoły.
§ 29 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniowi ze względu na jego indywidualne potrzeby edukacyjne, wynikające w szczególności:
1) z niepełnosprawności,
2) z niedostosowania społecznego,
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
4) z zaburzeń zachowania emocji,
5) ze szczególnych uzdolnień,
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się,
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
8) z przewlekłej choroby,
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
10) z niepowodzeń edukacyjnych,
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą (powrót zza granicy, zmiana szkoły),
13) z potrzeby wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
2. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
3. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oddziałów oraz specjaliści: pedagog, psycholog, logopeda, doradca zawodowy i terapeuta pedagogiczny.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest świadczona uczniom, rodzicom i nauczycielom.
5. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
4) zajęć specjalistycznych,
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
6) zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
7) warsztatów,
8) porad i konsultacji.
6. Rodzicom i nauczycielom udziela się pomocy w formie porad, konsultacji, warsztatów, szkoleń.
§ 30 Pomoc materialna
1. Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych.
2. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez:
1) udzielanie pomocy materialnej,
2) pomoc w ubieganiu się o dopłaty z ośrodków pomocy rodzinie,
3) występowanie o pomoc dla uczniów do Rady Rodziców i sponsorów,
3. Organizacja pomocy materialnej jest realizowana we współpracy z:
1) rodzicami,
2) nauczycielami i innymi pracownikami Szkoły,
3) ośrodkami pomocy społecznej,
4) organem prowadzącym Szkołę,
5) innymi podmiotami świadczącymi pomoc materialną na rzecz rodzin, dzieci i młodzieży.
4. Korzystanie z pomocy materialnej odbywa się na wniosek ucznia, rodziców/prawnych opiekunów lub nauczyciela.
5. Pomoc materialna w Szkole może być organizowana w formie:
1) bezpłatnych obiadów,
2) stypendiów socjalnych,
3) stypendiów za wyniki w nauce, osiągnięcia sportowe,
4) pomocy rzeczowej lub żywnościowej,
5) programu: „Wyprawka szkolna”,
6) innych, w zależności od potrzeb i możliwości.
6. Uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
7. Szkoła pozyskuje sponsorów w celu zorganizowania pomocy rzeczowej i materialnej, sfinansowania wypoczynku w formie obozów, kolonii, wycieczek, zielonych szkół uczniom szczególnie potrzebującym wsparcia.
8. Szczegóły w sprawie przyznawania pomocy materialnej znajdują się w stosownym regulaminie.
§ 31 System doradztwa zawodowego
1. W Szkole funkcjonuje system doradztwa zawodowego, który ma na celu przygotowanie uczniów do trafnego wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej.
2. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia są prowadzone w ramach:
1) godzin do dyspozycji wychowawcy klasy,
2) spotkań z pedagogiem,
3) spotkań z rodzicami,
4) zajęć prowadzonych przez doradcę zawodowego,
5) spotkań i wyjść do szkół ponadpodstawowych,
6) wycieczek zawodoznawczych.
3. Obowiązkowe zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego organizowane są dla uczniów klas VII i VIII.
4. W Szkole utworzone jest stanowisko szkolnego doradcy zawodowego.
5. Doradztwo zawodowe organizowane jest we współpracy ze środowiskiem i odpowiednimi instytucjami.
6. Szczegóły organizacji doradztwa zawodowego w Szkole zawiera Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.
§ 32 Współpraca z rodzicami
1. Szkoła traktuje rodziców jako partnerów w procesie edukacyjnym, wychowawczym i profilaktycznym oraz stwarza warunki do ich aktywizowania.
2. Aktywizowanie rodziców i uzyskanie wsparcia w realizowaniu zadań Szkoły realizowane jest poprzez:
1) pomoc rodzicom we właściwym wywiązywaniu się z zadań opiekuńczych i wychowawczych w oparciu o organizowanie spotkań edukacyjnych rozwijających umiejętności rodzicielskie, zapewnienie poradnictwa i konsultacji w procesie wychowania dziecka;
2) doskonalenie form komunikacji pomiędzy Szkołą a rodzinami uczniów poprzez organizowanie spotkań, przekazywanie informacji przez e-korespondencję (e-dziennik, e-maile, szkolna strona internetowa), telefonicznie, materiały informacyjne;
3) dostarczanie rodzicom wiedzy, umiejętności dotyczącej pomocy dziecku w nauce poprzez edukację na temat procesów poznawczych dzieci, instruktaż;
4) zachęcanie do działań w formie wolontariatu, wspieranie inicjatyw rodziców, wskazywanie obszarów działania, upowszechnianie i nagradzanie dokonań rodziców, angażowanie w pracę Rady Rodziców.
3. Rodzice, współpracując ze Szkołą, mają prawo do:
1) znajomości statutu Szkoły oraz Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego;
2) zgłaszania za pośrednictwem Rady Rodziców uwag i propozycji do Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego;
3) współudziału w pracy wychowawczej;
4) znajomości organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym;
5) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów;
6) uzyskiwania informacji na temat swojego dziecka – jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności;
7) uzyskiwania porad i informacji w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka – porad udzielają wychowawca, specjaliści szkolni, doradca zawodowy;
8) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy Szkoły organowi nadzorującemu.
4. Rodzice mają obowiązek:
1) dopełnienia formalności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
3) interesowania się postępami dziecka w nauce, jego frekwencją;
4) zaopatrzenia dziecka w niezbędne pomoce szkolne;
5) interesowania się pracą domową oraz zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych;
6) przeglądanie zeszytów swoich dzieci, zachęcanie do starannego ich prowadzenia;
7) dbania o właściwy strój i higienę osobistą swojego dziecka;
8) dbania, aby dziecko spożyło posiłek w domu i w Szkole;
9) interesowania się zdrowiem dziecka i współpracowania w tym zakresie z pielęgniarką szkolną;
10) współpracowania z nauczycielami w przezwyciężaniu trudności w nauce dziecka, trudności wychowawczych i rozwijaniu zdolności;
11) pokrywania szkód umyślnie spowodowanych przez dziecko;
12) uczestniczenia w zebraniach zgodnie z ustalonym na dany rok szkolny harmonogramem zebrań przedstawionym we wrześniu każdego roku.
5. Spotkania z rodzicami mogą przyjmować formę wywiadówek klasowych, konsultacji indywidualnych oraz zebrań ogólnoszkolnych.
6. Spotkania ogólnoszkolne z rodzicami odbywają się przynajmniej trzy razy w roku w celu pedagogizacji rodziców, przekazywania nowości naukowych, włączania w życie Szkoły, zaś spotkania klasowe mogą odbywać się częściej.
7. W przypadku uczniów mających problemy w nauce lub sprawiających trudności wychowawcze kontakt wychowawcy i nauczycieli z domem rodzinnym powinien być odpowiednio częstszy.
8. Wychowawca informuje rodziców o działaniach pomocowych ze strony instytucji wspierających wychowanie, opiekę nad dzieckiem i rodziną (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, inne).
9. Rodzice uczniów klas pierwszych mają prawo przedstawić w formie ankiety krótką charakterystykę swojego dziecka oraz udzielić informacji na temat sytuacji rodzinnej.

ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW
§ 33 Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania
Warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zawierają Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania (WZO) stanowiące załącznik do Statutu.
§ 34 Nagrody
1. Nagrody przydzielane są uczniom za wysokie wyniki w nauce i zachowaniu (średnia co najmniej 4,75 i jednocześnie zachowanie co najmniej bardzo dobre), za wybitne osiągnięcia w olimpiadach, konkursach i zawodach sportowych, 100% frekwencję, aktywność społeczną, dzielność i odwagę.
2. Nagroda może być udzielona na wniosek nauczyciela, wychowawcy klasy, Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego lub klasowego.
3. Nagrody udzielane są w formie:
1) pochwały wychowawcy klasy,
2) pochwały Dyrektora Szkoły,
3) dyplomu,
4) nagrody rzeczowej lub pieniężnej,
5) listu gratulacyjnego lub pochwalnego do rodziców,
6) świadectwa ukończenia klasy lub szkoły z wyróżnieniem,
7) odznaki „Srebrna Tarcza”,
8) Medalu Patrona Szkoły,
9) Odznaki Dominika,
10) statuetki i tytułu „Uczeń na 6”.
4. Uczeń lub jego prawni opiekunowie mogą wnieść zastrzeżenia do przyznanej nagrody do Dyrektora Szkoły w terminie 7 dni od otrzymania nagrody.
5. Dyrektor rozpatruje zastrzeżenia, o których mowa w ust. 4, w terminie 5 dni od ich otrzymania oraz informuje ucznia lub jego opiekunów prawnych o sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń.
§ 35 Kary
1. Szkoła nie stosuje kar cielesnych.
2. Uczniowi może być udzielona kara za naruszenie obowiązków ucznia, w szczególności za:
1) stosowanie przemocy wobec uczniów lub pracowników Szkoły,
2) dokonanie uszkodzeń sprzętu szkolnego,
3) dokonanie kradzieży,
4) spożywanie alkoholu i innych środków odurzających,
5) wulgarne odnoszenie się do pracowników Szkoły.
3. O udzieleniu kary decyduje wychowawca klasy, Dyrektor Szkoły, Rada Pedagogiczna.
4. Kara może być udzielona w formie:
1) ustne upomnienia wychowawcy,
2) ustne upomnienia Dyrektora Szkoły,
3) pisemna uwaga przekazana do wiadomości rodziców/opiekunów ucznia,
4) nagany,
5) obniżenia oceny zachowania,
6) zakazu reprezentowania Szkoły na zewnątrz,
7) ograniczenia w prawach ucznia,
8) przeniesienie ucznia do innej klasy,
9) skreślenia z listy uczniów z jednoczesnym przeniesieniem do innej szkoły w przypadku prawomocnego stwierdzenia popełnienia czynu karalnego.
5. Za działanie wbrew prawu, w szczególności:
1) kradzieże,
2) włamania i rozboje,
3) dewastacje i niszczenie mienia Szkoły,
4) bycie pod wpływem lub picie alkoholu, narkotyzowanie się, posiadanie, rozprowadzanie środków odurzających lub psychotropowych,
5) wulgarne zachowanie się w stosunku do nauczycieli i innych uczniów, naruszenia ich nietykalności cielesnej,
6) narażenie bezpieczeństwa, zdrowia i życia własnego lub innych osób,
7) nieusprawiedliwioną absencję (powyżej 50%),
8) inne zachowania łamiące normy społeczne lub prawne
uczeń otrzymuje najniższą ocenę zachowania.
6. Po wyczerpaniu wszystkich możliwych działań wychowawczych, w uzasadnionych przypadkach za szczególnie rażące wykroczenia ucznia, dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem popartym uchwałą Rady Pedagogicznej o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
7. O udzieleniu kary uczniowi wychowawca informuje pisemnie rodziców/prawnych opiekunów ucznia.
8. Uczeń lub jego prawni opiekunowie mogą odwołać się od kary, o której mowa w ust. 4, do Dyrektora Szkoły w terminie 14 dni od wymierzenia kary.
9. W celu rozpatrzenia odwołania, o którym mowa w ust. 8, Dyrektor powołuje komisję składającą się z wychowawcy oraz pedagoga lub psychologa szkolnego.
10. Komisja rozpatruje odwołanie, o którym mowa w ust. 8, w terminie 7 dni od powołania i wyraża opinię w sprawie.
11. Na postawie opinii, o której mowa w ust. 10, Dyrektor podejmuje decyzję o utrzymaniu kary lub jej zniesieniu.

SZTANDAR SZKOŁY I CEREMONIAŁ SZKOLNY
§ 36
1. Szkoła posiada ceremoniał szkolny, który jest istotnym elementem obrzędowości szkolnej, nawiązującej do wychowania w duchu tradycji i poszanowania ojczyzny i stanowi integralną część z tradycjami Szkoły i przyjętym harmonogramem uroczystości szkolnych.
2. Ceremoniał szkolny określa zasady zachowania się uczniów, nauczycieli i rodziców uczestniczących w uroczystościach państwowych, patriotycznych, religijnych i innych uroczystościach szkolnych. Ceremoniał poszczególnych uroczystości uzależniony jest od charakteru uroczystości, organizatora oraz specyfiki miejsca.
3. Udział sztandaru i flagi państwowej w uroczystościach na terenie Szkoły:
1) uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
2) ślubowanie klas pierwszych,
3) obchody świąt państwowych, uroczystości rocznicowe: Konstytucja 3 Maja i Święto Niepodległości,
4) uroczyste zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem absolwentów Szkoły.
4. Za organizację i przebieg uroczystości odpowiada wyznaczony nauczyciel, który przeprowadza uroczystość zgodnie z przygotowanym i zatwierdzonym przez Dyrektora scenariuszem.
5. Szkoła posiada własny sztandar, który znajduje się w zamykanej gablocie w holu szkolnym.
6. Uczestnictwo w poczcie sztandarowym i flagowym to najbardziej honorowa funkcja w szkole, w jego składzie winni znaleźć się uczniowie o nienagannej postawie i godni takiego szacunku.
7. Poczet sztandarowy i flagowy wybierany jest spośród uczniów klas programowo najwyższych na każdy rok szkolny.
8. Poczet sztandarowy składa się z pocztu głównego i zastępczego, po trzy osoby w każdym.
9. Podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego klas ósmych następuje uroczyste przekazanie pocztu sztandarowego następcom.
10. Uczestnicząc w poczcie sztandarowym, uczniowie powinni być ubrani w mundurek galowy pocztu sztandarowego (chorąży – biała koszula, ciemne spodnie, asysta – białe bluzki, ciemne spódnice).
11. Insygnia pocztu sztandarowego:
1) biało-czerwone szarfy, obszyte złotymi frędzlami na początku i na końcu ich najkrótszych brzegów (założone przez prawe ramię),
2) białe rękawiczki.
12. Hymn państwowy wykonywany jest na początku wszystkich ważnych uroczystości szkolnych, na których występuje poczet sztandarowy.
13. Szkoła ma swój hymn, którym jest „Pieśń Kwidzyniaków” autorstwa Władysława Gębika do muzyki skomponowanej przez Leona Kauczora. Jest on śpiewany na zakończenie wszystkich ważnych uroczystości szkolnych.
14. Schemat uroczystości z udziałem pocztu sztandarowego i pocztu flagowego określa Ceremoniał Szkoły Podstawowej nr 6 w Kwidzynie.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 37
1. Szkoła posiada pieczęć urzędową, którą używa zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła prowadzi gospodarkę finansową, materiałową i dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Szkoła może współpracować i utrzymywać kontakty z innymi szkołami i instytucjami na trenie kraju i zagranicy.
4. Zmian w Statucie Szkoły dokonać może Rada Pedagogiczna na wniosek co najmniej jednego z organów Szkoły.
5. Dyrektor Szkoły jest upoważniony do zmiany publikowania ujednoliconego tekstu Statutu po trzech nowelizacjach.
6. Statut Szkoły dostępny jest w bibliotece szkolnej, sekretariacie Szkoły, pokoju nauczycielskim oraz na stronie internetowej sp6.kwidzyn.pl.
7. W sprawach nieuregulowanych w Statucie ma zastosowanie ustawa Prawo oświatowe oraz przepisy wykonawcze.
§ 38
Statut Szkoły w niniejszym brzmieniu wchodzi w życie w dniu 18 lutego 2021 roku.

Podmiot udostępniający informację Szkoła Podstawowa nr 6 w Kwidzynie
Osoba odpowiadająca za treść Lidia Nowacka
Osoba wprowadzająca dane: Dorota Bieżuńska
Data utworzenia informacji: 2021-02-18
Data udostępnienia w BIP: 2021-03-04 15:18:43
Data ostatniej aktualizacji: 2021-03-04 15:18:24